Pandemia și risipa alimentară sunt conectate. Află de ce!

A fost nevoie de o pandemie pentru ca risipa alimentară să revină mai conștiincios pe agenda publică

Fedima Romania

Ce a urmat după martie, 2020

Ne amintim cu toții pozele cu cozile lungi în fața și înăuntrul marilor magazine, din timpul primului val pandemic generat de Covid19. Ne amintim și rafturile goale în urma valului de cumpărători. Imposibil să nu fi fost atinși de un meme popular pe internet sau de vreun articol alarmant care scotea în evidență un comportament de consum greu de anticipat pentru orice companie. În unele domenii s-a înregistrat o scădere abruptă în vânzări, de la săptămână la săptămână, pe când altele au avut o creștere la fel de abruptă, creștere de care toți profesioniștii erau conștienți că nu va dura.

Pandemia pentru brutari

În ultimul scenariu, s-a aflat și Lesaffre România, un jucător cheie în industria panificației, specialist în procesele de fermentație și membru FEDIMA România: ”Când se întâmplă o mișcare socială cu un astfel de impact asupra economiei globale, cum este această pandemie, dinamica pâinii la raft este unul dintre cei mai buni indicatori socio-economici și spune multe despre preferințele alimentare ale populației. Răspunsul la întrebarea ”Ce pâine găsesc astăzi la raft?” rezumă mecanismul unei întregi economii.” afirmă Cristian Țabără – General Manager, Lesaffre România. În perioada în care oamenii s-au reîntors la gătitul acasă, după valul de cumpărături din categoria alimentelor de bază, toată lumea cerea drojdie, ingredient elementar dar esențial pentru o gamă largă de produse de panificație și cofetărie. Comportamentul a fost observat și în cadrul grupului Lesaffre nu doar în România, ci la scară globală.

Dacă pentru unii perioada de început a pandemiei a însemnat găsirea unor modalități creative pentru a-și menține afacerile, alții au fost nevoiți să facă apel la toată expertiza ca să gestioneze eficient fluxul de comenzi apărut în urma comportamentului imprevizibil de achiziție al consumatorilor: ”Lockdown-ul a avut un impact neașteptat în business-ul nostru. Telefoanele sunau în continuu. Toată lumea solicita drojdie. Ajunsese drojdia din brutărie să se vândă la raft în loc de pâine. Înainte de anul 2020, provocarea cu care ne confruntam era legată de creșterea business-ului într-o piață cu consum în scădere. Consumul de drojdie în brutării scăzuse de la an la an, pe fondul reducerii consumului de pâine și a creșterii frecvenței de utilizare a serviciilor horeca, oamenii găteau mai puțin acasă, ieșeau mai des să mănânce la restaurant sau comandau mâncare pentru acasă. Toate acestea în condițiile în care consumul de pâine în România se află la cel mai înalt nivel din UE.” – continuă reprezentantul Lesaffre.

Pe lângă provocările din lanțul de aprovizionare, începând cu 2020, pandemia a adus o altă temă pe agenda publică: risipa alimentară. În astfel de momente tensionate în care este nevoie de chibzuință și cumpătare, consumatorii pot impulsiona cererea și oferta, generând o criză artificială. O parte din misiunea FEDIMA România este informarea corectă a consumatorului final și crearea condițiilor optime pentru schimburi informaționale în industria panificației, patiseriei și cofetăriei, pe plan național sau internațional.

Risipa alimentară, din nou pe agenda publică

De cele mai multe ori când citim articole sau ne uităm la documentare care au ca temă educarea consumatorului, accentul cade pe ingredientele produselor de la raft. Însă unele informații nu se găsesc pe etichetă, pentru că nu țin de fabricarea produsului, ci de aspecte mult mai subtile. În momentul în care consumatorul, fără a fi specialist,  înțelege la un nivel macro cum funcționează economia, comportamentele haotice în momente tensionate se mai temperează: ”Se vorbește de foarte mulți ani despre reducerea risipei alimentare. Este o temă constantă în toate politicile publice. Pandemia i-a învățat pe aproape toți consumatorii, într-un mod forțat, lecția risipei alimentare, în momentul în care preocuparea de a arunca cât mai puțin s-a întâlnit cu dorința de a strânge provizii, alimentată de teama de a nu mai găsi alimente la raft.” adaugă Cristian Țabără.

Estimăm că până în 2050 vom fi ajunge la o populație globală de 9 miliarde. Fiecare persoană va avea propriile sale nevoi alimentare, iar calitatea produselor de la raft nu poate să scadă pentru că aceasta ar antrena o scădere a stării generale de sănătate. Cristian Țabără este de părere că procesele inovative și noile tehnologii în panificație pot balansa acest neajuns.

Cristian Țabără are în spate o carieră solidă în vânzări și mai mult de zece ani de experiență în management. În calitate de Manager General  la Lesaffre România, Cristian se ocupă de strategia de business a companiei și urmărește îndeaproape implementarea ei. Expertiza lui cuprinde mai multe arii managementul schimbării, managementul echipelor, îmbunătățirea proceselor, tehnici avansate de bugetare, toate cu o puternică amprentă FMCG.

În prezent, reprezintă compania în FEDIMA România și crede că informațiile tehnice și științifice formulate într-un limbaj comun accesibil îi va ajuta pe consumatori să ia o decizie obiectivă în momentul cumpărării.

În plan personal, are o preferință aparte pentru franzela bine făcută pentru că îi aduce aminte de copilărie. Îi place să o cumpere din locuri unde simte că brutarul este orientat către consumator.

Lesaffre România este un jucător cheie în industria panificatiei, furnizor renumit pentru drojdii și solutii inovatoare în procesele de fermentație.

Pe termen mediu, FEDIMA România are capacitățile profesionale necesare pentru a conduce demersul de educare a consumatorului și înspre procesele alimentare. În acest fel consumatorii ar putea înțelege pe deplin ce se află în spatele produselor pe care le investesc cu încredere și decizia de cumpărare.

¹ Despre risipa alimentară

Conform Food Waste România, un proiect desfășurat de Asociația Mai Mult Verde, aproximativ o treime dintre toate produsele comercializate în România ajung la coșul de gunoi sau sunt irosite inutil. În cifre, se poate ajunge și la 2.55 milioane de tone de produse alimentare, volum ce corespunde cu 127,500 de tiruri aliniate în coloană între București și Munchen.

² Despre Lesaffre România

Lesaffre a început în anul 1850 în nordul Franței ca o afacere de familie. În prezent grupul Lesaffre dezvoltă o cifră de afaceri de 2,2 miliarde de euro, este prezent pe toate continentele, numărând peste 10.700 de angajați și peste 85 de naționalități. Pe plan global, Lesaffre deține un rol esențial în domeniul fermentației, bazându-se pe expertiza dezvoltată și deschiderea către diversitate, caută răspunsuri din ce în ce mai relevante și inovatoare la nevoile actuale de hrană, sănătate, naturalețe și respect pentru mediul înconjurător.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *