Rutina, ceasul global în panificație, patiserie și cofetărie
În industria de producție și furnizare a ingredientelor pentru panificație, patiserie și cofetărie rutina este foarte importantă. Puține industrii în secolul XXI mai au un ritm sincronizat la nivel global. În fiecare zi, la aceleași ore locale, un brutar artizanal sau industrial pregătește pentru vânzare pâinea proaspăt făcută. La fiecare zi de naștere, cu cel mult o zi înainte, un cofetar sau un patiser are gata tortul mult așteptat. În spatele unei rutine perfecte în lanțul alimentar stă o diversitate întreagă de perspective, care după ce sunt aliniate, susțin ritmul de care au toți consumatorii nevoie.
Cum gestionezi diversitatea de perspective când ai de făcut investiții „greenfield”¹ ?
Ovidiu Bocaniciu, Vice-președinte Fedima România și Managing Director, Zeelandia România, aliniază perspective în domeniul producției și furnizării ingredientelor pentru panificație, patiserie și cofetărie din 2009: „Este chiar o satisfacție, atunci când ajung să vorbesc și să colaborez cu oameni care lucrează un produs primar, de primă necesitate, panificația de exemplu, dar și un produs cum este prăjitura, care te face să te simți bine. Creează o diversitate de abordări.” În momentul în care și-a început activitatea în domeniu Ovidiu Bocaniciu nu știa foarte bine la ce să se aștepte. Chiar dacă experiența de inginer agronom și nenumărații ani de strategie de business petrecuți în multinaționale îi dădeau o perspectivă conturată asupra direcției în care Zeelandia urma să se îndrepte, domeniul în sine nu era racordat la oportunitățile spațiului European. Din 2009 și până acum lucrurile au avansat foarte mult. Meseriile de bază din industrie, mai exact cele de brutar, patiser, cofetar și decorator de produse de cofetărie sunt acum clasificate conform standardelor ocupaționale europene. Ceea ce creează un mediu de încredere pentru toți tinerii care doresc să aibă o meserie în domeniu. Totodată, experții speră ca toți brutarii, patiserii și cofetarii să simtă că aparțin unei comunități, unei bresle, ale căror priorități să fie din ce în ce mai bine reprezentate.
Ovidiu Bocaniciu este Vicepreședinte FEDIMA România și Managing Director, Zeelandia România. De profesie inginer agronom, absolvent al USAMV București, și-a început cariera într-un laborator de cercetare și condiționare a semințelor din Oradea. După revoluție, s-a angajat la Coca-Cola România, prima companie multinațională care și-a deschis sucursală la noi în țară. A fost pentru el ca o adevărată școală de business. După 11 ani de implicare în activitățile Coca-Cola România, timp în care a fost și printre primii români expați, Ovidiu și-a continuat ascensiunea profesională în companii ca Frigoglass, H&E Reinert și Zeelandia România. În cei peste 12 ani petrecuți la Zeelandia, a descoperit că îi dă o mare satisfacție să interacționeze cu oameni care lucrează un produs primar, de primă necesitate, așa sunt cele de panificație. Prima realizare în cadrul Zeelandia, care are asupra lui un impact puternic chiar și la 12 ani distanță, a fost deschiderea fabricii din comuna Miroslava, lângă Iași, în plină criză economică. Acum, fabrica deschisă în 2009 se pregătește de o extindere și produce nu doar pentru Zeelandia România, dar și pentru țările vecine. Crede că FEDIMA România ar trebui să aducă în atenția publicului teme ca: siguranță alimentară și folosirea a cât mai multor ingrediente sănătoase de către brutari, patiseri și cofetari.
Exact la un an după ce își începea aventura într-un nou domeniu, Ovidiu a reușit să convingă grupul olandez să deschidă o fabrică în comuna Miroslava, județul Iași. Chiar dacă economia României nu intrase deloc în trendul revenirii după criza începută în 2009 o investiție „greenfield” a prins contur: „Criza începută în 2008 s-a resimțit foarte puternic la noi în țară, inflația era mare. Prețurile creșteau continuu. Noi lucram pentru o nouă fabrică, erau foarte multe semne de întrebare. Dacă este momentul potrivit? Eu argumentam insistent că acum este momentul pentru investiții. Pentru că ne putem ocupa de proiect mult mai bine, chiar dacă există o serie de provocări în piață. Consumurile la momentul respectiv scădeau. Făceam un business plan, ne gândeam la anumite niveluri de consum, la volume și la creșteri de vânzări, dar piața ne spunea cu totul altceva. A fost o provocare să lămuresc board-ul să continue. După aproape 13 ani, deja ne gândim la dezvoltarea și extinderea fabricii, ceea ce înseamnă că a fost un pas foarte bun. Direcția în care ne-am dorit să mergem s-a confirmat a fi cea potrivită.”
Criza economică generată în urma pandemiei Covid-19 are efecte similare asupra consumului cu cea din 2008. Unul dintre efecte a domolit considerabil rutina cu care brutarii, patiserii și cofetarii s-au obișnuit. Pentru câteva luni bune ceasul global al alimentației s-a desincronizat. Cei care au reușit să reziste fluctuațiilor de consum au avut de înfruntat provocări similare cu cele ale unor investiții „greenfield”. Mizând pe experiența crizei trecute, Ovidiu Bocaniciu, îndeamnă cu certitudine companiile din domeniu să continue, chiar dacă în jurul lor este multă incertitudine: „Trebuie să meargă mai departe și să înțeleagă că pandemia provocată de Covid-19 nu le-a șters cu buretele experiența acumulată. Continuitatea afacerii este ținută pe linia de plutire de către angajați. Și ei au nevoie să fie protejați ca să lupte pentru aceasta. Mesajul meu este să nu fie descurajați și să meargă mai departe.”
Mai departe, uneori, poate să însemne și dezvoltarea unor canale alternative de vânzare cum ar fi comerțul electronic. În contextul limitării accesului în magazine și al distanțării sociale recomandate de către medici, brutăriile, patiseriile și cofetăriile ar putea să își canalizeze resursele de timp, care în trecut erau dedicate evenimentelor, înspre construirea de magazine virtuale. Precum, și pentru găsirea de soluții de livrare sau implementarea opțiunii pick & collect.
FEDIMA România și obiectivul siguranței alimentare
Ca Vice-președinte al FEDIMA România, Ovidiu Bocaniciu, vede două mari obiective: siguranța alimentelor și creșterea conștientizării consumului de ingrediente sănătoase, curate: „Îmi aduc aminte de momentul în care au fost anumite alerte de materii prime venite prin intermediul FEDIMA Europe. Acestea ne informau să nu achiziționăm anumite materii prime pentru că pot conține compuși care nu sunt sănătoși peste o anumită concentrație. Aceste lucruri sunt foarte importante. O organizație conectată la canalele oficiale de informare europene va știi să reacționeze imediat și să îndrume jucătorii din piață către decizii care pun pe primul loc siguranța alimentelor și a consumatorului.” Momentul ales este cu atât mai relevant cu cât înainte de pandemie existau campanii de informare care să-l facă pe consumator să conștientizeze importanța citirii etichetelor de pe produsele alimentare. În timpul pandemiei, pentru că sănătatea a fost o temă permanentă pe agenda publică. Astfel că, toți consumatorii și-au format într-un mod firesc obiceiul de a citi etichetele. Brandurile sunt sub lupa consumatorilor care acum folosesc și motoarele de căutare ca să verifice ingredientele trecute pe ambalaje, ce înseamnă acestea și ce riscuri pot aduce pentru rutina alimentară.
Obiectivul de creștere a consumului ingredientelor sănătoase, curate, va fi susținut într-un mod firesc de către toți cumpărătoriii. Tot ceea ce are FEDIMA România de făcut este să simtă trendurile de consum și să fie prezentă. Sunt trenduri despre care citim foarte mult la nivel global, însă încep să prindă rădăcini și în Europa de Est. Ne referim aici la faptul că mai toți consumatorii încep să fie atenți la modul în care sunt recoltate materiile prime: se folosește o forță de muncă calificată sau sunt folosite persoane care sunt forțate să lucreze? Pentru obținerea ingredientelor, producătorii pot susține întreaga producție cu surse de energie regenerabilă și nu mai sunt generatori de dioxid de carbon?
În România, mai mult decât consumatorii, companiile din domeniu au nevoie să îmbrățișeze mecanisme de siguranță alimentară și modalități de a face tranziția modului de lucru către ceva mai sustenabil. Rutina alimentară se transformă, la fel și ceasul global sincronizat din panificație, patiserie și cofetărie. Acele de ceasornic arată către ora responsabilității și a sustenabilității alimentare.
¹Ce este o investiție Greenfield ?
O investiție greenfield este o investiție care se dezvoltă „de la zero“, pe un teren fără infrastructură existentă, unde o companie (de obicei de mari dimensiuni) își construiește o nouă facilitate de producție. Investițiile de tip greenfield sunt de obicei efectuate acolo unde există un potențial major de dezvoltare în anumite ramuri economice, datorită riscurilor pe care le comportă, având în vedere costurile ridicate cu construcția facilităților și punerea lor în funcțiune. Sursa: financialmarket.ro.
² Despre Zeelandia România
Zeelandia România este parte a Koninklijke Zeelandia Group și oferă brutarilor, patiserilor și cofetarilor o gamă largă de produse, pentru o mulțime de preferințe. Prezentă pe piața din România din anul 1998, odată cu achiziția filialei locale a grupului polonez Superbake, Zeelandia s-a remarcat constant prin investiții locale de impact și prin diversificarea permanentă (ex: jeleuri, glazuri și umpluturi de fructe). Mai mult de 70% dintre produsele comercializate de Zeelandia România sunt produse în fabrica deținută în județul Iași, o investiție de 3 milioane de euro.